Témaválasztás

blogger

Amióta rendszeresen írok blogokat, illetve amióta ezzel a témaval a szabadidőm nagy részében foglalkozom, témanként egy blogom van. Erről mar írtam pár szót az “Egy blog több témával vagy témanként egy blog?” bejegyzésben. A kérdés mégis inkább az, hogyan választok ki egy témát, amiről érdemes írni. Ebben a bejegyzésben azokat a kérdéseket járom körül, amiket én is felteszek magamnak, mielőtt egy új témakörbe kezdenék. Remélem segít neked is.

Érdeklődsz a témád iránt?

Egy barátomtól hallottam az alábbi mondatot:

“Ha tudni akarod, hogy miről bloggolj, akkor tud meg, hogy mi érdekel Téged.”

Tudom, elég béna azt mondani, hogy kezdd azzal, hogy azonosítod a saját érdeklődési köreidet, szenvedélyeidet, vagy hogy mennyi energiát fektetsz bele egy-egy témába. S bár csábító az alapján indítani egy blogot, hogy mások mi iránt érdeklődnek, vagy üzletileg mit érdemes, van abban logika, amikor olyan témáról indítasz blogot, ami téged érdekel. Ket jó okom is van rá.

Előszor is, ha azt szeretnéd, hogy a blogod a blogtársadalom neves és tisztelt tagjává nője ki magát, nos ez hosszú időbe telik, és ezalatt az idő alatt dolgoznod kell majd a blogon. Érdemes elgondolkozni azon, hogy szerinted egy év múlva vajon akarsz-e még erről a témáról írni? Ha úgy gondolod, hogy nem, akkor jobb, ha más témat keresel.

A második ok, hogy az olvasóknak remek szaglása van megérezni azt, hogy valóban szenvedélyesen írsz a témárol, vagy sem. Száraz, érzelemmentes blogok nem válnak olvasottá – érthető, hiszen senki sem akar olyasvalamit olvasni, amiben meg az íroja sem igazán hisz.

Ismert témárol írsz?

Barmennyire is fontos a blogíró érdeklődesi kore, ez még nem elegendő egy híres-neves blog létrejöttéhez. Másik, igencsak lényeges összetevő, hogy az emberek AKARJÁK olvasni azokat az információkat, amikrol firkálsz. A kínalat és kereslet törvénye, amiről minden kereskedelmi, gazdasági (fő)iskola diákjai az első félévben tanulnak, itt is érvenyesül. Lehet, hogy téged érdekel a témád, de ha senki mást, akkor folyton “széllel szemben pisilve” próbálod a blogod olvasótáborát növelni.

Ne feledd, hogy egy olyan médiumon szándekozol írni, amit a világon mindenhonnan, emberek milliói (milliárdjai) olvashatnak, tehát nem szükséges olyan témáról írnod, amit mindenki olvas, elég, ha csak páran rákeresnek valamelyik keresőgépben, mert meg ha a népesség kis százaléka is olvas, már az is egy igen biztató olvasótábort jelent.

Egyre ismertebb a témád, vagy elvész a felejtés homályába?

Minden közkedvelt témának megvan a maga életútja. Természetesen nagyszerű akkor rácsapni egy témára, amikor éppen fejlődésben van, mint amikor már kimúlófélben. Ez nem egyszerű, de ha meg tudod jósolni, hogy mi az a következő nagy durranás, ami az embereket érdekelni fogja, akkor te biztos a nyertesek között leszel.

Tedd szokásoddá, hogy figyelsz arra amire buknak az emberek. Én is állandóan azt kérdezem magamtól “vajon mit fognak keresni a weben 6-12 hónap múlva?”

Figyelj arra, hogy mi érdekli a többieket, mik a legutóbbi trendek. Legkönnyebben persze az interneten keresztül tudod ezt megtenni, de kisérd figyelemmel a TV műsorokat, magazinokat, újságokat, es még a baráti beszelgéteseket is.

Versengés

Néhaáy blogger könnyen beleesik abba a csapdába, hogy alulbecsüli vagy figyelmen kívül hagyja a legnépszerűbb blogok közötti versengést. Ha találtál egy témát, amiről úgy gondolod, hogy friss és népszerű (angolul úgy mondanám, “it’s hot, baby”), akkor elég jó eséllyel más is felfedezte már magának ugyanezt. Kereslet és kínalat megint csak, bárminemű kereslet is legyen egy témában, biztos lehetsz benne, hogy lesz néhány forrás, amelyik a keresett információval szolgál.

Ahogy egyre zsúfoltabb lesz a web, néha úgy érzi az embergyerek, hogy már nincs olyan téma, amit ne fedne le egy blog. S mégha ez igaz is az ismert témákkal kapcsolatban – ne feledd, neked nem feltétlenul kell olyan témába vágnod, amivel mindenki foglalkozik. Sőt mi több, ha pénzt akarsz keresni a blogoddal, akkor a kevésbé populáris témákkal, amelyeknek alig van vagy nincs versenytársa, sokkal jobban lehet kaszálni.

Ismerek egy srácot, aki évekig firkált izékről meg bigyókról, aztán egyszercsak témát váltott, és a képen látható fűnyírókról kezdett írni (egy olyan témáról, amivel már jó ideje foglalkozott). Meglepődve vette észre, hogy alig pár hónap után lényegesen nagyobb forgalomra tett szert, mint a bigyós weblapjaval valaha is.

Mindig is mondogattam, inkább légy nagy hal kis pocsolyában, mint kis hal nagy pocsolyában.

Mikor hanyagolható a versengés?

Ez a kérdés jól illeszkedik az előző ponthoz a versengésről. Arra utalok, hogy találd meg azokat a réseket, amelyeket még nem töltöttek ki. Míg a versenytársadnak előnye származhat a már meglévő olvasóiból, addig te előnyt kovácsolhatsz a rugalmasságodból, valamint abból, hogy az oldaladat ezekre a résekre fókuszálva helyezed el – így alkotva altémákat egy nagyobb témán belül.

Van elég tartalmad?

Az egyik legfontosabb dolog, ha sikeres weboldalt akarsz, az a tartalom, tartalom, tartalom. Oké, néhány cikk szerint ez a második legfontosabb (én magam is láttam már weblapot kevés tartalommal előkelő kereső helyezést elérni bizonyos kulcsszavakra), de ha gyorsan akarsz olvasott lenni, netán pénzt szerezni, ahhoz tartalmat kell generálnod. Tehát, képes vagy rendszeresen jelentkezni, lehetőleg friss információkkal? A leggyakoribb dolog, ami jópár blogot meg tud ölni, hogy a szerzőjének nincs mondanivalója.

A kérdést két szinten lehet megválaszolni:

  1. Te, mint szerző, rendelkezel elég mondanivalóval? Ez tulajdonképpen ugyanaz a kérdés, amit feljebb is boncolgattam a szenvedélyről, érdeklődési körről, valamint arról, hogy mennyi energiát tudsz, akarsz a témába fektetni (szóval nem is beszélek róla többet).
  2. Van elég forrásod, inspirációd? Mint azt Te is észrevehetted, többször fordítottam már oldalakat. Nem azért, mert nincs mit mondanom, hanem azért, mert olyan témára, tartalomra bukkantam, amit szeretnék továbbadni. Rengeteg olyan hely van, amit használhatsz, ha megakadsz az írásban (nem is beszélve arról, hogy ezekkel az eszközökkel folyamatosan értesülhetsz mindenféle újdonsagokról, trendekről, lásd feljebb). Ilyen például (többek között) a Google News, Yahoo! News, Technorati vagy magyarul a BlogRing, Linktér.

Pénzt akarsz-e keresni?

Nem mindenkinek kell feltennie ezt a kérdést, aki példaul nem vállalkozási célzattal indít el egy blogot, annak teljesen felesleges belegondolnia ebbe, de mert a jovőben szeretnék erről is írni, úgy gondoltam, jobb, ha már az elején szóba hozzuk ezt is.

Tehat ha szeretnél egy kis (sok) bevételre szert tenni a bloggolással, akkor jó, ha annak is utánanézel, hogy a témában, amit kiszemeltél van-e lehetőséged bevételre szert tenni. És habár több mód is van, a fizetett hirdetéstől a hivatásszerű bloggolásig  – nem minden téma alkalmas arra, hogy az összes pénzkereseti lehetoséget kihasználjuk. Például tartalomfüggő szolgaltatások, mint az AdSense nagyon jól működnek egyes témákban, míg más esetekben alig keresel vele pár centet. Más blogok fantasztikusan szerepelnek, amikor valamilyen társprogram keretén belül reklámoznak, míg megint mások sokkal alkalmasabbak a megjelenésszám alapú reklámokra (leginkább azok, amelyek nagy forgalommal rendelkeznek).

Valassz egy témát

Nos, ha már belegondoltál mindabba, amit fentebb leírtam, akkor itt az ideje, hogy döntést hozzál arról, hogy miről is akarsz írni. Valosznűleg nem lesz tökéletes a fentebb leírt kritériumok alapjan. Még akkor is, ha csodás lenne egy olyan témát találnod, ami szenevedélyesen érdekel, kereslet van iránta, de versenyképes kínálat nincs – a valóságban azonban a legtöbb ötletnek, amivel előállhatsz, legalább egy gyenge pontja van. Ne keseredj el – ez most az az idő, amikor döntést hozol, és elkezded írni a blogot. A legfontosabb az, hogy tudatában legyél ennek a gyengeségnek, hogy tehessél ellene.

Varsányi Martina

Mindenről írunk, ami blog.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

​​​A blogodból milliós üzlet - ingyenes tanfolyam!

%d blogger ezt szereti: