fbpx

Megélhetési bloggerek

A Wall Street Journal-ban megjelent írás szerint (America’s Newest Profession: Bloggers for Hire) új szakmának tekinthető a (bér)blogger lét. A cikkben szereplő adatokat az amerikai statisztikai hivatal nyilvánosságra hozott adatai alapján írták. Ez azt jelenti, hogy blogger az, aki magát az adóbevallásában annak vallja (ennek visszásságaira Pollner hívja fel bejegyzésében a figyelmet: Te elhiszed, hogy Amerikában 452.000 ember él blogolásból?).

Figyelembe véve az angol nyelv elterjedését, a megélhetési blogger szinthez szükséges mutatókat könnyen el lehet érni. Ugyancsak rengeteg tanfolyam, infotermék és természetesen blog segíti a profi bloggerré válást. Portálok segítségével talál egymásra a blogger és munkaadója, legyen szó fizetett cikkekről, termékismertetőkről, vagy bérírnokságról.

Mindez ma, a magyar nyelvterületen hiánycikk.

Kik a megélhetési bloggerek?

A megélhetési bloggereket alapvetően négy csoportba lehet osztani:

  • a blogok oldalán megjelenő reklámokból, fizetett hirdetésekből élők
  • bérbloggerek, azaz bérírók, ún.  “négerek
  • a blogon keresztül közvetve pénzt keresők.
  • a blogjukat értékesítők

Fizetett hirdetések

Fizetett hirdetéseket Etarget és Google AdSense formájában egyre több helyen látni. A Blog.hu reklámstratégiája az első abba az irányba, hogy a blogokon “valódi” reklámhelyeket hozzanak létre.

A fizetett hirdetésekből élő bloggerek a nagy olvasottságból és az átkattintások számából profitálnak. Nem csak a bárki számára elérhető PPC hirdetésekkel rendelkeznek, de sikerrel értékesítik a blog felületét is.

Ide tartoznak a szponzorált cikkek is, amikor a blogger felkérésre egy adott terméket, szolgáltatást ajánl olvasói figyelmébe.

Bérbloggerek

A “névtelen rabszolgák” írásai legtöbbször nevük említése nélkül jelenik meg. Szabadúszok, akik szavankként vagy a cikkhez kapcsolódó reklámbevétel alapján kapják fizetésüket. Szerződésük vonatkozhat 1-1 bejegyzésre, vagy a blog egészének írására.

Eddig két helyről hallottam, ahol – privát csatornákon keresztül – bloggereket kerestek munkára. Szerintem a blogok elterjedésével, illetve befolyásuk növekedésével párhuzamosan hamarosan meg fognak jelenni a magyar álláskeresésekben is a blogger munkakör.

Közvetett pénzkereset

A legszélesebb tábor, akik ritkán nevezik magukat hivatásos bloggereknek. Ide tartozik a legtöbb tanácsadó, az infotermékekkel foglalkozók, a bloggal terméket, szolgáltatást értékesítők, de azok is, akik a blogjukon keresztül bemutatott szakmai hozzáértésük alapján kapnak egy kedvezőbb állásajánlatot.

Blogjukat értékesítők

Európán belül is ritkaságnak számít, hogy a jól felépített szakmai tartalommal rendelkező blogokat, weboldalakat a fenti bevételi források reményében adják-veszik. Annál sűrűbben fordul elő, hogy egy jó olvasottsággal rendelkező blog gazdát cserél. Az új gazda legtöbbször a már megszokott formában viszi tovább a blogot, míg a régi író új elfoglaltság után néz. Jó példa erre a Lifehacker adásvétele.

Van rájuk igény?

Miért ne lenne? A piac kezdeti mivoltát figyelembe véve a bérbloggerek elterjedése várható leghamarabb.

Gondolok itt a KKV vállalatokra, akik a “jelen vagyok a weben” szemléletmódról áttérnek a “weben keresztül adott ingyenes tanácsokkal offline vevő nyerése” szemléletmódra. Kedvenc példám erre a kisállatbolt, ahol az állattartással, etetéssel stb. kapcsolatos tanácsok, a boltban kapható termékek részletes bemutatásával (a hozzáértés bizonyításával) offline vevőket nyernek.

A piac egy fontos szegmense lenne – szerintem – a művészeti produkciók (színdarab, sorozat, film) “blogosítása”. A színházban a mindennapi élet, a próbák, betegségek, változások, új szereplők, előadások, háttérinformációk jó anyaggal szolgálnak egy blog számára. Ugyanez igaz a sorozatokra is. A filmek abból a szempontból speciálisak, hogy a bemutató után csak kevés újabb esemény történik, mint pl. a DVD és TV bemutatók időpontja, illetve az esetleges folytatásokról szóló hírek. Egy vírusmarketing keretében azonban már a készítés folyamán ki lehet szivárogtatni a híreket a készülő produkcióról, háttérinformációkat közölni a forgatásról, cselekményről.

Igény tehát lehetne, csak még “nem nyílt ki a csipájuk” az érintett cégeknek. Csak feltételezéseim vannak, hogy miért nem ragadják meg ezt a lehetőséget. Félnek attól, hogy nincs kontroll, hogy nem mérhető az így hozott bevétel? Túlságosan új, idegen a technológia?

Bárhogy is legyen, én alig várom a magyar nyelven író megélhetési bloggerek megjelenését.

Varsányi Martina

Mindenről írunk, ami blog.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

​​​A blogodból milliós üzlet - ingyenes tanfolyam!

%d blogger ezt szereti: