Webhely pozicionálás és keresőmotoros személyre szabás

W

Milyen pozíciót foglal el egy weboldal a keresőmotorok rangsorában bizonyos kulcsszavakra? Ez egy fontos, sőt alapvető kérdés a SEO-ban, amelyre választ kell adni. Van azonban egy probléma. A rangsorolás attól függ, hogy pontosan ki tette a lekérdezést. Egyes felhasználók webhelye a lista elején szerepelhet, míg mások a keresési eredmények peremén, valahol a századik oldalon. Ennek oka a személyre szabás.

Mi a keresés személyre szabása és mihez vezet?

A keresőmotorok személyre szabása a keresőmotor azon képessége, hogy az Ön érdeklődési köréhez igazodjon az általa gyűjtött személyes adatok alapján. A keresőmotor eleget tud a felhasználókról ahhoz, hogy a találatokat úgy szűrje, hogy a legtöbb esetben az érdeklődési körüknek megfeleljen.

Ez azt jelenti, hogy a különböző érdeklődésű és személyiségű emberek különböző eredményeket fognak elérni. Egyesek például úgy találhatják, hogy egy adott weboldal a lista elején van, míg mások a tízedik oldal környékén találhatják. Jó vagy rossz?

Általában jó. Ez lehetővé teszi, hogy javítsa a keresőmotoros rangsorolást, és minden egyes személy számára egyedileg hasznosabbá tegye. Vannak, akik úgy gondolják, hogy a legjobb oldalaknak azonos típusúaknak kell lenniük, mások ezzel határozottan nem értenek egyet, és csalódni fognak. Hogy senki ne sérüljön meg, a keresőmotorok fejlesztői radikálisan döntöttek a kérdésben — különböző emberek különböző eredményeket kapnak.

Azonban, mint elvileg mindennek, ennek a megközelítésnek is van negatív oldala. Először is, a keresőmotor felhasználója az információszűrő alá kerül, másodszor pedig már nem olyan egyszerű meghatározni, hogy az oldal milyen pozícióban szerepel a keresési eredmények között, mivel nincs abszolút érték.

Információs szűrő

Ami az információs szűrőt illeti, ez egy meglehetősen érdekes jelenség, amellyel érdemes tisztában lenni. Ahogy a keresőmotor alkalmazkodik a felhasználóhoz, egy «információs buborékba» kerül, amelyben a felhasználó szinte teljesen csapdába esik. Ennek számos súlyos következménye van.

A keresőmotor megakadályozza, hogy a felhasználó alternatív információkhoz jusson, ami eltorzítja a felhasználó világképét. Ez különösen veszélyes lehet, ha politikáról, életmódról, hitről vagy bizonyos márkákhoz való ragaszkodásról van szó.

Röviden, a hatás az, hogy az internet «elkezdi támogatni» a felhasználó álláspontját valamiről. Azt a benyomást kelti, hogy az interneten nincsenek, vagy csak nagyon kevés alternatív vélemény létezik, és ezek nem népszerűek. De lehet, hogy ez nem így van.

Ez nemcsak a Google-re, mint az internet vezetőjére vonatkozik, hanem a legtöbb más keresőmotorra, a YouTube-ra, a népszerű közösségi hálózatokra és a jól fejlett ajánlórendszerekkel rendelkező nagy online áruházakra is.

A marketingeseknek és a SEO-szakembereknek tisztában kell lenniük ezzel a hatással, mert néha át kell «törni» az információs szűrőkön, hogy minél több emberhez eljussanak.

Egy webhely pozíciójának meghatározása a keresőmotorban

A keresés személyre szabottsága megnehezíti egy webhely pozíciójának meghatározását is. Ha az Ön webhelye a keresőmotor első oldalán szerepel, az még nem jelent semmit. Könnyen lehet, hogy a keresőmotor azt mutatta, amit látni akart. Korántsem biztos, hogy az Ön webhelyét más felhasználók is látják. Hogyan kerülhetjük meg ezt a korlátozást?

Ezt többféleképpen is meg lehet kerülni. Az első a keresés személyre szabásának kikapcsolása. A beállítások felülete időről időre frissül, de a lényeg ugyanaz marad — keresse meg a keresőmotor oldalán a «beállítások» gombot, majd a «személyre szabott eredmények» részt. Itt két lehetőség közül választhat: személyre szabott eredmények megjelenítése vagy nem. Ebben az esetben természetesen ki kell kapcsolni őket.

De ez nem áll meg itt. Bár a személyes adatok le vannak tiltva, a keresési eredmények még mindig messze nem lesznek objektívek. A tény az, hogy egyszerűen nem létezik olyan, hogy «elfogulatlan kimenet». A Google olyan információk alapján hoz létre eredményeket és rangsorolja az oldalakat, mint az Ön IP-címe, országa és régiója.

Más szóval, ugyanazokra a kulcsszavakra különböző régiókban eltérő eredményeket kaphat. Arról nem is beszélve, hogy a keresőmotor gyakran előszeretettel jeleníti meg először az úgynevezett «helyi találatokat» számos lekérdezésre. Például egy adott régió vállalatai.

Ha egy webhely pozícióját szeretné ellenőrizni egy adott régióban, a legjobb, ha speciális szolgáltatásokat vesz igénybe. A speciális eszközök lehetővé teszik, hogy ne csak országos, regionális vagy városi szinten, hanem akár utcaszinten is nyomon kövesse a rangsorokat. Ez fontos lehet a helyi vállalkozások számára, amelyek egy adott helyen szeretnének jól szerepelni, vagy például egy «közel…» funkció esetében. Robusztus VPN-ek is használhatók.

Mint látható, egy weboldal keresőmotoros helyezésének megbízható nyomon követése napról napra nehezebbé válik.

Elmondható, hogy nincs két felhasználó, aki pontosan ugyanazt az eredményt látja a keresőmotorok listáján. Természetesen a SEO messze nem csak a rangsorolásról szól.

Erős a meggyőződés, hogy a minőségi, célzott forgalom vonzása sokkal fontosabb, és hogy a helyezések önmagukban nem fontosak. És ebben sok igazság van.

Nagyon gyakran azonban pozíció szerinti elemzésre van szükség, például amikor megmagyarázhatatlan dinamikáról van szó (hogy a probléma mélyére jussunk), vagy amikor egyértelműen nyomon kell követni egy helyi vállalkozás pozícióit egy újraelosztott mikrorégióban. Ez lehetséges, de ma már némi tudást és a megfelelő professzionális eszközök használatát igényli.

About the author

Add comment

By admin