Minőségi weboldal a Google szempontjából

M

A népszerű keresőmotorok által a weboldalak minőségének értékelésére alkalmazott kritériumok ismerete stratégiailag fontos információ. Esetleg kulcsfontosságú információ. Végül is, nem lehet tökéletes webhelyet készíteni a keresőmotor szempontjából anélkül, hogy ismernénk a keresőmotor kritériumait. Szerencsére ez az információ nincs elrejtve.

Annak érdekében, hogy a keresőmotor a felhasználók számára a legjobb eredményeket nyújtsa, a Google különleges embereket alkalmaz — a keresés minőségének értékelőit. Vagy inkább a vállalat technikailag más kisvállalkozásokat bérel fel, hogy elvégezzék ezt a munkát, amelyek viszont egyszerű alkalmazottakat alkalmaznak. De ezek csak apróságok.

Ami igazán fontos, hogy vannak olyan moderátorok, akiknek az a feladatuk, hogy meghatározzák az oldalak minőségét. A Google kifejezetten ezekhez a keresésekhez dolgozott ki egy világos és pontos kritériumrendszert, amelyet egy meglehetősen hosszú útmutatóban — a keresés minőségének értékelésére vonatkozó útmutatóban — ismertetett, amelyet nem nehéz szabadon hozzáférhetővé tenni az interneten.

A szóban forgó útmutató meglehetősen terjedelmes, és általában 165 oldalas, A4-es formátumú PDF formátumban kerül terjesztésre. Érdemes alaposan áttanulmányozni ezt az útmutatót. Ha azonban nincs szüksége a részletekre, itt egy rövid összefoglaló kilenc alapvető kritérium formájában.

Az oldalnak értelmes célja van

Ha egy oldalnak nincs értelmes célja, vagy nem éri el a kitűzött célt (pl. a fejlécben), akkor alacsony minőségűnek minősül, ami érthető.

Általánosságban elmondható, hogy az oldal minőségének értékelésének lényege, hogy kiderüljön, hogy az oldal teljesíti-e a célját. Ha hasznos és megfelel a felhasználó igényeinek, akkor nem lehet vele probléma.

Ilyen lehet például egy termékoldal, amely értékes információkat nyújt a látogatónak a termék jellemzőiről, előnyeiről és képességeiről, áráról és fényképéről.

Az oldal létrehozása időt, erőfeszítést vagy tehetséget igényelt

A minőségi tartalom egyik kritériuma, hogy némi erőfeszítéssel és idővel készült. Vagy a tartalom létrehozása tehetséget vagy különleges képességeket igényelt.

Bárki készíthet tartalmat bármilyen témában. De vajon érdekes és releváns lesz-e ez a tartalom? Megfelelően kifinomult lesz-e ahhoz, hogy olyan látogatók is értékeljék, akik értik a témát, vagy már egy ideje érdeklődnek iránta? Nem valószínű.

Az oldal karbantartott és aktív

A keresőmotorok pesszimistán értékelik az elhagyott oldalakat, amelyeket már nem tartanak fenn a létrehozóik. Eltekintve attól a ténytől, hogy az ilyen oldalak ritkán maradnak sokáig relevánsak és hasznosak, számos egyéb probléma is felmerül.

A nem támogatott webhelyek gyakran számos technikai hibát tartalmaznak, amelyek idővel felhalmozódnak, és végül helytelen megjelenítéshez vezetnek. A nem támogatott oldalak ráadásul nem vonzó kialakításúak, és rosszul jelennek meg a mobileszközökön.

Egyébként a nem támogatott webhely egyik jele a törött linkek, hiányzó képek és videók. Az ilyen problémák nem ritkák az aktív helyszíneken, ezért óvatosnak kell lenni.

Túlzott reklámok és felugró ablakok

Egy webhely automatikusan rossz minőségűnek minősül, ha a tartalom a sok reklám miatt nehezen hozzáférhető. Nem is beszélve a felugró ablakokról, amelyek blokkolják a képernyőt.

Ez különösen igaz a mobileszközökre, ahol a képernyőhely már eleve kis méretre korlátozódik. A mobileszközök azonban mindenképpen az első helyen állnak, így ez a kritérium az egyik alapvetőnek tekinthető.

Ami a reklámokat általában véve illeti, jelenlétük nem csökkenti az oldal vagy az oldal értékét. Ezzel szemben a Google képviselői többször is kijelentették, hogy a hirdetések helyes elhelyezése még növelheti is a projekt értékét, mivel a hirdetések értékes tartalom is lehetnek, amelyre egyes felhasználóknak szükségük van. Lehetetlen nem egyetérteni ezzel. És ennek még több értelme van, ha figyelembe vesszük, hogy a keresőmotorok a hirdetésekből élnek. A legfontosabb, hogy a hirdetések és a felugró ablakok ne zavarják a látogatókat, és ne nehezítsék a tartalom elérését.

A weboldal nem félrevezető

Az utóbbi időben sok szó esett az úgynevezett «álhírekről». A téma nem új, de egy ideje az internet erőteljes információs fegyverré vált, ahol a félretájékoztatás az egyik gyakori harci módszer. A közeljövőben a keresőmotorok és a közösségi média várhatóan minden fronton támadni fogja az «álhíreket».

Ez a politikára és a marketingre egyaránt vonatkozik. A versenytársak tisztességtelen stratégiái nagyon fájdalmasak lehetnek szinte minden vállalkozás számára. Ide tartozik továbbá mindenféle csalás, amely a saját meggazdagodásuk érdekében megtéveszti a felhasználókat, hamis állítás egy személy, szervezet vagy ország lejáratására stb.

Azoknak az oldalaknak, amelyek jól akarnak szerepelni a Google News rangsorában, valamint az olyan kategóriákba tartozó oldalaknak, ahol az információ valamilyen módon (orvosi, pénzügyi, biztonsági) potenciálisan károsíthatja a felhasználót, különösen ügyelniük kell az igazságra.

A honlap megfelelő információkkal rendelkezik a vállalatról

Egy kereskedelmi oldalnak megfelelő információkkal kell rendelkeznie a vállalkozásról, egy információs oldalnak pedig megfelelő információkkal kell rendelkeznie a tartalomkészítőkről. Ha a webhely tulajdonosai a lehető legnyitottabbak és elérhetőek a látogatók és a felhasználók számára — ez jó bónusz lesz.

Ez rendkívül fontos a kereskedelmi oldalak esetében, mert itt pénzről van szó. Végül is a potenciális vásárlóknak valódi lehetőséget kell biztosítani arra, hogy kapcsolatba lépjenek a vállalattal, és jelentsenek minden felmerülő problémát, ha ilyen probléma merülne fel.

Az oldal jó hírnévnek örvend

Egy weboldal hírneve számít a felhasználók és a keresőmotorok számára. Szinte minden felhasználó, mielőtt egy bizonyos terméket vagy szolgáltatást megvásárolna, mielőtt bármilyen szolgáltatást igénybe venne, minden bizonnyal ellenőrzi a harmadik féltől származó forrásokat.

Természetesen a véleményeket megbízható forrásokon kell közzétenni. Ezek lehetnek népszerű blogok, speciális szolgáltatások ismertetőkkel, hírkiadványok, Wikipédia, nyomtatott sajtó és így tovább. Független források bőségesen vannak, és ezeket nem csak figyelemmel kell kísérni, hanem kezelni is kell.

Megbízhatóak a szerzők?

Az anonimitás az interneten nem mindig jó dolog. A Google megpróbálja nyomon követni az egyes szerzőket és hírnevüket. Először is, ha a szerzőt nyomon lehet követni, akkor könnyebb a tartalmat meghatalmazott útján értékelni. Ha a szerzőt jó hírűnek tartják, a tartalma összességében jobb helyezést ér el, és az oldal hitelesebb lesz.

Különösen, ha fontos, első kézből származó információról van szó, mindig kell lennie egy forrásnak vagy szerzőnek, aki az információt adja. A semmiből, forrás vagy szerző nélkül származó információk nyilvánvaló okokból nem túl megbízhatóak.

Az oldal kialakítása nem nehezíti meg a használatát

Az apró betűméret, a gyenge kontraszt, a technikai hibák miatti korlátozott funkcionalitás, a gyenge optimalizálás és más hasonló problémák, amelyek megnehezítik az oldal használatát — egyértelműen jelzik annak gyenge minőségét. Ez a pont elég nyilvánvaló.

A keresés minőségének értékelésére vonatkozó iránymutatások tanulmányozása azt bizonyítja, hogy a józan ész áll mindenek előtt. A minőség fő kritériuma pedig az lesz, hogy mennyire megbízható az oldal. Tehát ahhoz, hogy pontosan értékelje bármelyik webhelyet (és ezáltal annak esélyeit a legjobb keresési eredmények között), csak egyetlen kérdést kell feltennie magának: megbízhat-e ezen a webhelyen a pénzét, egészségét, biztonságát és személyes adatait? A többi másodlagos.

About the author

Add comment

By admin