Ki a tartalommarketinges

K

Ha hiszünk Bill Gates szavainak, miszerint «a tartalom a király», akkor a tartalommarketinges egy sakkozó nagymester, aki stratégiailag gondolkodik és tudja, hogyan kell győzelemre vinni ezt a királyt.

A digitális piac ugrásszerűen növekszik, és ezzel együtt a vállalkozások érdeklődése is a termékeik online promóciója iránt. Ez az internetes marketing felelősségi területe, ezért az online vásárlók vonzásával kapcsolatos szakmák nagyon keresettek a munkaerőpiacon.

Mi a tartalommarketing

A tartalommarketing az internetes marketing egyik legforróbb területe. Bár legyünk objektívek, van egy olyan vélemény, hogy a tartalommarketing a szemünk előtt haldoklik kínkeserves kínok között. Az igazság, mint mindig, valahol középen van. Nézzük meg alaposan.

Tartalom

A tartalom a tartalomból, az információtartalomból származik. Alapvetően minden, amit az interneten olvasunk, látunk és hallunk, tartalom: hosszú olvasmányok a DIUS stúdió blogján és őrült tinédzserek videói a TikTok-on, alapvető tudományos cikkek és macskákról készült fotók, könnyen érthető infografikák és vicces demotivátorok — túl sok tartalomformátum létezik ahhoz, hogy hiába sorolnánk fel őket.

Az internet kezdeti időszakában katasztrofális volt a tartalomhiány, de ezt a rést gyorsan kitöltötték a rajongók. A runetben például csak a lusták nem olvasták az alapító atyák, Artyemij Lebegyev és Anton Noszik blogjait. Aztán jöttek a marketingesek, és a tartalmat a márkák népszerűsítésének eszközévé tették.

Most már mindenki érti, hogy miért van szükség tartalommarketingesre, de felmerült egy másik probléma is: túl sok a tartalom. Naponta több terabájtnyi, különböző mértékű, de különböző súlyosságú információ keletkezik világszerte. A legtöbbje «szemét szél» — az információs zaj, amit fogyasztunk, és amivel a neten töltött időt elütjük. A haldokló tartalommarketing elmélet hívei ezt a tényt hangsúlyozzák: olyan sok az információ, hogy az már nem képes hatékonyan lekötni a közönséget.

Az eddigi tapasztalataink azonban ennek ellenkezőjét mondják: a hasznos tartalomra van kereslet, és ügyfeleket hoz.

Marketing

A marketing különböző technikák, eszközök, szkriptek összessége, amelyek célja az értékesítés növelése minden áron. Minden marketingtevékenység három terület körül forog:

  • termékpromóció;
  • az ügyfelek vonzása;
  • a márka hírnevén dolgozik.

Az offline térből a marketing gyorsan átkerült a digitális piacra. Ma az internetes marketing egy globális reklámtevékenység, amelynek saját, többrétegű struktúrája van. Ennek megfelelően a tartalommarketing az egyik területe.
Tartalom + marketing

A tartalommarketing az ügyfelek vonzására, a márka imázsának kialakítására és fenntartására, valamint a márka

Erről a technológiáról bővebben a Tartalommarketing — célok, stratégia, promóciós csatornák, trendek című cikkünkben olvashat. Itt azonban az alapokra fogunk koncentrálni.

Gyakori tévhit, hogy a tartalommarketing a vállalat blogjáról szól, amely cikkeket tesz közzé. Valójában a technológia nem korlátozódik a cikkekre. A tartalom egyszerre verbális, azaz nyelvi eszközökkel kifejezett, és vizuális. Összességében 4 tartalmi kategóriáról beszélhetünk.

  • Szövegek: cikkek, ellenőrző listák, kézikönyvek, külföldi cikkek fordításai.
  • Hang: podcastok, webináriumok, streamek, interjúk, zene, hangoskönyvek.
  • Képek: fotók, illusztrációk, infografikák, képernyőképek, gifek és animációk.
  • Videók: filmek, videókritikák, leckék, rendezvények felvételei.

Minden tartalom-marketinges tudja, hogy a célközönséggel való munkát a jövőre nézve kell végezni, ez egy időben megnyújtott folyamat. A marketingkutatások szerint az a személy, aki háromszor lép kapcsolatba a márkával, elkezdi azt ismert márkaként érzékelni, és 7 kapcsolatfelvétel után az érdeklődés és a bizalom növekszik, így az illető kész arra, hogy ügyféllé váljon.

Egyetlen cikk nem fog változást hozni, de a változatos és érdekes tartalmak rendszeres közzététele hatékonyan fog hatni a hírnévre és a bizalomra.

Mi a különbség a tartalommarketing és a reklám között

A reklám fejből elad. Nálunk van az áru, önöknél van a kereskedő. A reklámnak közvetlen cselekvésre való felhívása van: vásárlás, rendelés, rohanás stb.

A tartalommarketing nem ad el közvetlenül semmit; feladata, hogy hűséges közösséget építsen a márka köré, megmutassa a vállalat szakértelmét. Az üzenet itt egészen más: mi nem eladunk, hanem éppen ellenkezőleg, tiszta előnyöket kínálunk ingyen. Nincs közvetlen előnye, de így épül a hírnév, és a hírnevet nem lehet pénzért megvenni. Ez a válasz arra a kérdésre, hogy miért van szükség tartalommarketingesre: a fő feladata, hogy közvetlen reklám nélkül olyan képet alakítson ki a vállalatról, hogy a célközönség megbízzon benne, és végül hűséges vásárlókká és márkaügyvédekké váljon.

A tartalommarketing általában 3 fő tartalomtípussal dolgozik, amelyek mindegyikének megvan a maga feladata:

Hasznos: segít megoldani a felhasználó problémáját, oktat, új távlatokat és nézőpontokat nyit egy adott résen.
Informatív: iparági híreket közöl, jelentős eseményeket jelent be és tényeket ismertet.
Szórakoztató: hangulatot teremt, érzelmeket vált ki.

Mi az a tartalommarketinges

A tartalommarketing alapjainak ismeretében azt is megértheted, hogy mi a tartalommarketinges szakma — egy olyan szakember, aki stratégiát dolgoz ki és a tartalom segítségével népszerűsíti a márkát.

A szakma rövid története

2016-ban a contently.com online kiadvány egy érdekes infografikát tett közzé, amely a szakma kialakulásának és fejlődésének összes fontos mérföldkövét bemutatta. Az eredetit itt találja Infografika: A tartalommarketing története, de mi csak a főbb mérföldköveket emeljük ki.

  • 1732-ben Benjamin Franklin elkezdte kiadni a «Poor Richard’s Almanac» című könyvet, hogy megossza a sikerrel kapcsolatos tapasztalatait. A kiadvány célja az volt, hogy népszerűsítse nyomdáját.
  • 1861-ben Lorenzo Langstroth méhész progresszív vándorkaptárainak népszerűsítése céljából hozták létre az American Bee Journal című, ma is megjelenő lapot.
  • 1887-ben a Charles Scribner’s Sons amerikai kiadó, amely növelni akarta könyvei eladását, egy olyan magazint indított, amely a legjobb szerzőkről szóló történeteket nyomtatott.
  • 1888-ban a Johnson & Johnson elkezdett egy ingyenes útmutatót terjeszteni az orvosok számára az antiszeptikus kezelési technikákról, az anyagokról, amelyekkel akkoriban kereskedett.
  • 1900-ban jelent meg a Michelin Guide a gumiabroncsgyártó cégtől. Tartalmazott szálláshelyeket és frissítőket az autóval utazók számára. Az ötlet fokozatosan a híres Michelin-csillagos éttermi rangsorolássá fejlődött.
  • 1930-ban a Procter & Gamble elindított egy rádióműsort háziasszonyoknak, az epizódok között a mosóporok reklámjait vetítették. Innen ered a «szappanoperák» elnevezés.
  • 1987-ben a Lego márka elindította a Brick Kicks magazint, amely a mai napig megjelenik, de más néven. 2001-ben a marketingesek elkezdték felfedezni az internetet.
  • 2001 — A Johnson & Johnson megvásárolja a www.babycenter.com anyák honlapját, amely a szülői és gyermekgondozási kérdésekkel foglalkozik. Ugyanebben az évben jelenik meg a «tartalommarketing» hivatalos kifejezés.
  • 2006 — A Blendtec, a turmixgép márka közzétette első «Össze fog-e turmixolni?» videóját a YouTube-on.
  • 2008-ban jelent meg az első tartalommarketing-oktatókönyv, a Get Content Get Customers.
  • 2011-ben az előző évben alapított CMI csoport (Content Marketing Institute) megrendezte az első Content Marketing World konferenciát.

Valahol az út során a vállalkozásoknak megváltozik a célközönséggel való kapcsolata. A hangsúly az ügyfél problémáján és annak megoldásán van. A tartalommarketing fokozatosan a fő promóciós stratégiává válik, különösen az IT-szektorban, és a piac többi része is követi ezt a példát.

A tartalommarketinges szakmai készségek

A szakirány széles látókörűséget és különböző területek ismeretét igényli. Egy igazán keresett tartalomértékesítőnek a készségek és képességek hosszú listájával kell rendelkeznie.

Szövegírás és szövegszerkesztés

Még akkor is, ha a blogbejegyzéseket, a közösségi médián megjelenő posztokat, a videoszkripteket és a podcastokat vállalkozók vagy más csapattagok írják, meg kell tudni különböztetni a jó szöveget a rossztól, ismerni kell a szerkesztés alapjait, jól kell tudni írni és ismerni kell az anyanyelv szabályait. A tartalommenedzser lényegében olyan, mint egy magazin főszerkesztője: az ő feladata, hogy gondoskodjon arról, hogy a rossz minőségű, nyers anyagok ne kerüljenek nyomtatásba.

Ezen túlmenően a marketingesnek alaposan ismernie kell a közönségét. Az ő feladata, hogy meghatározza a hangnemet — a márka hangnemét, azt a stílust, amelyben a vállalat kommunikálni fog a nyilvánossággal.

Sokan a szövegírói szakmából érkeznek a szakmába: ez a szövegírók egyik növekedési vektora. Hogyan válik szövegíróból tartalommarketingessé? Egyszerűen sajátítson el további készségeket, különösen azért, mert ezek közül sok már ismerős egy jó szövegíró számára.

A célközönség elemzése

A célközönség ismerete nélkül a tartalommarketinges nem tud hatékony stratégiát kialakítani. Ez az alap, és ezt tökéletesen el kell sajátítani.

Minél pontosabb portré készül a fogyasztóról, minél világosabb a marketinges számára a fogyasztó érdeklődési köre, értékei, problémái és fájdalmai, kommunikációs stílusa, annál finomabb a kommunikációs csatorna hangolása. A célközönség elemzése segít a platformok és a tartalom jellegének helyes meghatározásában, az érdekes és hasznos témák azonosításában, valamint a kommunikációs stílus kiválasztásában.

Stratégiai tervezés

Az analitikában és a tervezésben rejlik a tartalommarketinges fő ereje. A szokásos orosz séma «Hé, dubinuska, oohnem, hé, dubinuska, bunkó, jaj, zöld, megteszi!» itt nem működik. Ez a promóciós technológia szisztematikus tervezést igényel, amelyben a célokat, célkitűzéseket és a tartalmi tervet meg kell írni, és a kiadványok formátumát, témáit és csatornáit előre ki kell dolgozni.

Menedzsment

Fontos, hogy egy tartalommarketinges képes legyen feladatokat delegálni a csapattagoknak vagy vállalkozóknak. Ehhez emberi készségekre van szükség. Nemcsak a csapat összeállítása és a kényelmes munkakörnyezet biztosítása fontos, hanem az is, hogy képes legyen feladatokat meghatározni, azok végrehajtását ellenőrizni, és együttműködni harmadik fél vállalkozókkal. A vezetői készségek elengedhetetlenek.

Tartalom terjesztése

Nem elég nagyszerű tartalmat létrehozni, azt el is kell juttatni a felhasználóhoz. Terjesztés nélkül egy tartalommarketingesnek nem lesz annyi haszna, mint egy írónak, aki kéziratát «az asztalra» teszi.

A célközönséggel való hatékony kommunikációs csatornák megtalálása és létrehozása, a kiadványok népszerűsítése, a médiával és harmadik fél platformjaival való együttműködés — mindezt a tartalomértékesítő végzi.

Analitika

Az internetes marketingnek hatalmas előnye van a pontos elemzéshez rendelkezésre álló eszközök formájában. A tartalomértékesítőnek tudnia kell, hogyan kell használni őket.

Az analitika segítségével gyorsan megtudhatja, hogy melyik tartalomra van kereslet a célközönség körében, melyik nem nyeri el a tetszését, a felhasználó melyik szakaszban hagyta el az oldalt, és hányan olvasták el a végéig. Az analitikának köszönhetően módosíthatja promóciós stratégiáját, finomíthatja célközönségét, és elkerülheti az erőforrások pazarlását a nem hatékony csatornákra.

Újságírás és gyártás

A tartalomkezelőt már összehasonlítottuk a főszerkesztővel, különösen azért, mert munkája sok közös vonást mutat az újságírással. Itt képesnek kell lennie arra, hogy a hatalmas információáradatból kiválogassa az érdekes híreket, együttműködjön a forrásokkal, ellenőrizze az információk minőségét és megbízhatóságát, és élő interjúkat készítsen.

A készségek előállítása segít megtalálni a szükséges szakértőket, valamint létrehozni és aktívan tartani egy olyan szakemberekből álló adatbázist, akik tömör megjegyzéseket és hasznos információkat tudnak adni.

PR és médiamunka

A tartalommenedzser a vállalat médiában kialakított képén dolgozik. Feladatai közé tartozik a médiaszerkesztőkkel való kapcsolattartás, az előadók részvételének és off-line rendezvényeken való megjelenésének megszervezése, valamint a sajtóban megjelenő cikkek közzététele.

SMM és közösségi menedzsment

A közösségi hálózatok valószínűleg a fő és leghatékonyabb csatornát jelentik a vállalatok internetes népszerűsítésére. A távolság a felhasználótól itt jelentősen csökken, a kommunikáció közvetlen. Mi az a közösségi média tartalommarketinges? Ő egy olyan szakember, aki magabiztosan elsajátítja az SMM alapelveit, érti, hogyan lehet hűséges közösséget építeni a márka köré, ismeri a különböző közösségi hálózatokkal való munka sajátosságait. Előfordul, hogy egy vállalat tartalmi stratégiája csak a közösségi hálózatokon lévő fiókok fejlesztésére épül, és az SMM-ismeretek egy szakember fő készségévé válnak.

Tervezés és elrendezés

A minőségi tartalomtervezés a siker fele. A tartalomszakértőnek ismernie kell a tervezési és elrendezési szabályokat, mivel ő az, aki a tervezőknek és a szerkesztőknek a megbízást adja.

A csapat gyakran előre kidolgozza a kiadványok arculatát. A tartalomnak nemcsak hasznosnak és érdekesnek kell lennie, hanem felismerhető arculattal is kell rendelkeznie. A tipográfia is nagyon fontos: a cikkek megfelelő elrendezése nagyban növeli az olvashatósági arányt. Ezzel szemben a szöveges lap a leghasznosabb információkat is megölheti.

Email marketing

Kisebb cégeknél a tartalomkezelő a levelezéssel is foglalkozik: az értékesítési tölcsér és a címzettek elkötelezettségi szintjének megfelelően ír szövegeket, sablonokat tervez, és beállít egy automatizálási szolgáltatást. A nagyobb projektek esetében a tartalommarketinges egy e-mail marketingszakértővel együtt dolgozik. Mindenesetre ismernie kell az e-mail marketing alapelveit és eszközeit.

Keresőmotor marketing

A keresőmotorok algoritmusainak és sajátosságainak ismerete, a SEO alapjai, valamint a keresési lekérdezés-statisztikai eszközökkel való munka képessége mind a tartalomértékesítő számára kötelező készségek közé tartoznak.

Ha tudja, hogy az emberek milyen információkat keresnek az interneten, akkor valóban releváns és hasznos tartalmakat hozhat létre.

Internetes reklám

Alapvető fontosságú, hogy tisztában legyünk az online hirdetési eszközök alapelveivel. Ez segít felhívni a felhasználók figyelmét az Ön információs oldalaira. Célzás, kontextuális és teaser reklám — a marketingesnek tudnia kell, hogyan kell beállítani azokat a promóciós csatornákat, amelyekről a célzott forgalom érkezik.

A szakma iránti kereslet

Minden évben nő az aktív internetezők száma, és ennek következtében a tartalomfogyasztás is. A vállalkozások teljes lendülettel fedezik fel a közösségi média promóciót, a vállalati blogokat és a médiát. Még az egyéni vállalkozók is, nem is beszélve a nagyvállalatokról, tartalommarketinget használnak a piacon való pozicionáláshoz és a megfelelő imázs kialakításához.

Az üzleti életben szükség van hozzáértő tartalomértékesítőkre, ezért ez a szakma nagy potenciállal rendelkezik, és a munkaerőpiacon egyre nagyobb a kereslet iránta.

Nehézségi szint

A multitasking és az egyszerre több munkaterület ellenőrzésének szükségessége miatt a tartalommarketinges szakma nem nevezhető könnyűnek. Inkább egy közepes szintű komplexitásról van szó.

Ráadásul minél nagyobb a csapat, annál nagyobb a felelősség. A kis projekteknél a szakember minden feladatot önállóan is elvégezhet; ebben az esetben a legnehezebb dolog az, hogy képes legyen megszervezni magát és váltani a különböző feladatok között.

Karrierépítés

A tartalommarketinget gyakran egy szűkebb szakterületről közelítik meg, fokozatosan bővítve munkaterületüket és tudásukat. Miután kis projektekben fejlesztette ki készségeit, és sikeres esetekkel egészítette ki portfólióját, a nagyvállalatok felé mozdulhat el, ahol nagy létszámú marketingszakemberek dolgoznak.

A tartalommarketinges menedzser, így a karrierépítés a funkciók és hatáskörök bővítése irányába lehetséges: internetes marketinges, marketingigazgató, saját digitális ügynökség tulajdonosa.

Fizetés

A tartalommarketinges fizetése nagyban függ a vállalat szintjétől, amelyben dolgozik, és a kompetenciáitól. A különbség jelentős lehet: 2-3-szoros. Az átlag 50-60 ezer és 150 ezer között mozog. A régiókban a fizetések eltérőek lehetnek, a hh.ru-n például 30.000-es fizetéssel vannak üres álláshelyek egy promóciós csatorna független működtetéséért. A tartalomkezelő, a marketinges és az SMM-specialista fogalmakat gyakran összekeverik a hirdetésekben.

Hogyan váljunk tartalom-marketingessé

A szakmában nagy az autodidakta módon tanult emberek aránya, mivel a dolgok csak 2010 óta fejlődnek aktívan. Ők a marketing, a szövegírás, az SMM, a SEO és más digitális szakmákból érkeznek. Ez nem könnyű szakterület, széles körű kompetenciákkal, így bizonyított tapasztalat nélkül nem lehet jó pozícióba kerülni.

A munkáltatót általában nem érdekli a pályázó végzettsége. Ezen kívül még nincs hivatalos állami oktatási program ezen a területen. Sokkal fontosabb, hogy sikeres projektekről vagy kapcsolódó iparágakban szerzett tapasztalatokról adjon tájékoztatást.

About the author

Add comment

By admin