fbpx

Hogyan alapozzuk meg a weben hírnevünket bármilyen témakörben?

Azaz kihasználhatjuk-e a web adta lehetőséget offline (való világbeli) hírnevünk növelésére? A válasz egyértelműen igen. Játszunk el egy pillanatra a következő helyzettel: adott egy személy, nevezzük Pankának, aki elvégezte a Magyar Képzõművészeti Egyetem megfelelő szakát, és szakmáján belül szeretne elhelyezkedni, lehetőleg mint művészeti kritikus.

Mivel a művész rétegben egyelőre ismeretlen, Panka szeretné tudni, hogyan alapozhatja meg hírnevét, és miképpen márkásíthatja saját magát az online médiában. A kérdés tehát az, milyen játékszabályokat érdemes tudnia ahhoz, hogy az offline tudását online kamatozhassa.

A web hihetetlenül hatékony és jól használható eszköz arra, hogy irdatlan mennyiségű nyilvánosságot generáljuk általa, ami kitűnő ugródeszka a karrier elindítására. Amikor arra készülsz, hogy belépj és uralmad alá hajtsd a szakmát, az internet a legjobb barátod. Okos online marketinggel olyan jelenlétet tudsz létrehozni, amit nem lehet később figyelmen kívül hagyni.

Foglaljuk össze újra a célunkat: Egy speciális iparágon belül akarjuk megalapozni a hírnevünket és reklámozni magunkat a weben keresztül. Nem online pénzkeresés a célunk, hanem “csupán” az, hogy személyünkből márkanevet készítsünk, ezzel fejlesztve a karrierlehetőségeinket, növelve értékünket.

Ahhoz, hogy elérjük ezt a célt, egyfelől láthatóvá kell válni, másrészről fel kell építeni a szakmai kapcsolataidat. Ahhoz, hogy elkezdjenek rólad beszélni, tudniuk kell, hogy létezel, ezért fontos, hogy a megfelelő helyeken láthatóvá válj egy online személyiségen keresztül.

Ha valóban el akarsz mélyülni a szakmádban, és azt akarod, hogy mások ajánljanak téged, akkor arra kell használnod az internetet, hogy olyan kapcsolatokat tudjál kovácsolni, amik számítanak. Azt, hogy hogyan tudod ezt elérni, négy pontban foglaltam össze.

Első pont: Hozz létre egy netes főhadiszállást

Az első lépés az, hogy hozz létre egy ún. netes főhadiszállást, ahol minden további információ elérhető rólad online. Ez lehet egy blog, egy önéletrajzot tartalmazó oldal, vagy egy online portfólió. Pl. itt találhatod az én főhadiszállásomat.

Az online világban az egyednek nincs fizikai formája, vagy észlelhető személyisége addig, amig ezt létre nem hozza és nem mutatja be. Az a weboldal, amelyhez a neved köthető, az a Te főhadiszállásod. Ez az a platform, ahol hús-vér személlyé válik a virtuális éned. Ez által fejlesztesz ki egy felismerhető stílust, személyiséget, alakot.

Most már elhelyezhető, kategórizálható, érthető és értékelhető vagy. A blogok és profilok elkezdik megvalósítani a célodat. Létrehozzák az online személyazonosságodat, egy olyan biztos kikötőt, ahonnan majd tengerre szállsz annak érdekében, hogy kapcsolatokat építs ki a világhálón.

Fontos, lényeges és szükségszerű, hogy legyen egy főhadiszállásod. Ha nincs blogod, vagy bemutatkozó (portfólió) oldalad, akkor indíts el egyet most. Használd a nevedet domain névként vagy hozz létre egy olyan márkanevet, amellyel később azonosítani akarod magadat. A főhadiszállásod lehet egy sima blog vagy egy statikus oldal, amin fennt van az önéletrajzod, a biográfiád, a portfóliód és az elérhetőséged.

Ha létrehozol egy blogot, akkor a blogodban a szakmai témákról írjál, és szánj néhány oldalt a portfóliódnak / önéletrajzodnak (lásd: Ki vagyok én?). Ezt a linket add meg (vagy a blogod címét), amikor más blogokba kommentelsz, a social média profile oldalakon és minden más social community oldalakon, ami a második pont lesz.

Második pont: A megfelelő közösségek azonosítása és a részvétel

By D’Arcy Norman

Miután létrehoztad a főhadiszállásod, a következő lépésben hozz létre egy listát a lehetséges közösségekről, amelyekhez csatlakozhatsz és amelyben tagként részt vehetsz. Ezen a listán legyenek rajta a nagy forgalmú social media hálózatok, híroldalak, blogok és fórumok.

A listád ne csak témakör-specifikus legyen, de helyszín-specifikus is, mert kifizetődő, ha személyesen is (meg)ismered a környezetedben azokat az embereket, akiknek ugyanaz a szakmájuk, mint neked. A google és a blog könyvtárak jó alapul szolgálnak a témádba vágó blogokról. Itt egy wikipédia lista az ismert (és angol nyelvű) social media oldalakról, itt meg egy 380-as social media lista, míg a dosh-dosh 48 fontos social media oldalt emel ki. Magyar nyelven nem találtam ilyen listát, de ha Te rendelkezel ilyennel, szívesen megosztom itt!

Ha létrehoztad a célba vehető közösségi oldalak listáját, jó ha csinálsz egy időbeosztást, amiben eldöntöd, hogy mikor melyik oldalon regisztrálsz, veszel részt a közösségi életben kommentek írásával, történetek küldésével, más felhasználókkal történő eszmecserével.

Néhány lényeges pont a közösségekben történő részvételhez:

  1. Mindig ugyanazt az avatar-t és (márka)nevet használd. A következetes “márkásítás” az éltető ereje a láthatóságnak. A következetes avatar használat erősíti a közösség beléd vetett bizalmát. Másfelől sokkal könnyebb téged megtalálni, felismerni és azonosítani a különböző fórumokon, weboldalakon. További haszna a következetes (márka)név használatnak a hírnév gerjesztése, kezelése, ha mindig azonos névvel jelensz meg, az erősíti a kereső motorokban való láthatóságodat is.
  2. Specializálódj a témádon belül. Az online személyiségek az erejüket a határokról nyerik. Folyamatosan definiáld az online személyiségedet azon témák és területek által, amelyekben szakértőként vagy szaktekintélyként akarsz ismertté válni. Az egyik megoldás például, ha social news oldalakra küldesz el cikkeket egy adott speciális területen belül (pl. tudomány, egészség, szoftver, stb).
    Olyan social networking felületeken, mint a Facebook, keresd meg és barátkozz össze azokkal a felhasználókkal, akik érdeklődési köre azonos a szakmáddal. A következetes azonosítás a márkád és az adott terület között előbb mint rajongó, majd mint szakértő fogja előrébb vinni a hírnevedet.
  3. Tereld a forgalmat a főhadiszállásodra. Az alapvető elv az, hogy minden közösségben, amelyhez csatlakozol, helyezz el egy, a weboldaladra mutató linket a profilodon. Finoman irányítsd a forgalmat a weboldaladra: ahelyett, hogy nyiltan spammelnéd a közösségeket a linkjeiddel, bonyolódj beszélgetésekbe, adj értéket azáltal, hogy más felhasználók kérdéseire válaszolsz.
    Amikor egy kérdést megvitatsz a blogodban, és szorosan a témához kapcsolódik, akkor tegyél egy utalást a kommentben az oldaladra. Az önreklámozást – ha nem a témához kapcsolódva írsz – spamnek nézhetik. Ha már bíznak benned a közösségen belül, akkor az emberek automatikusan elkezdenek hivatkozni rád.
    A közösségi oldalak linkjei általában örökéletűek, és meg fogsz lepődni milyen sokáig számíthatsz innen forgalomra, főleg, ha az oldal népszerű.
  4. Építs kapcsolatokat a közösségtől távol. A közösségek használata nem csak azt a célt szolgálja, hogy azonos érdeklődésű emberekkel kapcsolatba kerülj, hanem hogy az ún. “befolyásolókkal” is. Ezalatt olyan személyeket értek, akik már hírnévvel rendelkeznek, akik iránt magas fokú bizalommal viseltetnek az adott témakörben. S bár hasznos, ha olyan közösségi fórumokon, mint a StumbleUpon vagy Digg (Twitter) aktívan részt veszel, célszerűbb ezekkel az emberekkel a kapcsolat egy bizalmasabb formáját is kialakítod, Internet Messengeren, telefonon, vagy személyes találkozások alkalmával.
    Ne hagyd, hogy ezek a közösségek szabják meg, hogy hogyan lépsz más személyekkel kapcsolatba. Ezek néha korlátozzák a beszélgetés mélységét. Ahelyett, hogy egy bloggert a kommenteken keresztül érsz el, próbáld meg felvenni a kapcsolatot emalben vagy IM-en keresztül, ezzel erősödik a köztetek lévő kapcsolat.

Ha részt veszel a közösségekben, akkor hamarosan észreveszed, hogy további tagok ajánlanak. Néhányan linkelnek az oldaladra, míg mások lehetséges ügyfeleket ajánlanak, vagy lelkesednek az oldaladról. Egyre nagyobb tisztelettel viseltetnek irántad, amikor a szakmádról esik szó (designer, tanácsadó stb).

Az, hogy mennyi időt szánsz a közösségekre, az időbeosztásodtól függ. Azt javaslom, tölts annyi időt, amennyit csak lehet, mert ez fogja megalapozni a következő két pontot, két kezdeményező technikát, ami túl mutat azon, hogy márkanevet csinálsz a személyedből.

Harmadik pont: Kikacsintás a média világába

Miután már rendelkezel online kapcsolatokkal és beilleszkedtél a közösségbe, akkor nekiállhatsz kikacsintani a média világába olyan újságirókat keresve, akik azokkal a témákkal foglalkoznak, amikre te is fókuszálsz. Ez a lista ne csak a bloggereket foglalja magába, de az írott sajtó számára publikáló újságírókat is.

A média befolyással bír arra, hogy mások miként gondolkodnak rólad, ezért fontos, hogy használd a média adta lehetőségeket, amikor híreid vannak egy fontos eseményről. Nagyon fontos, hogy jó kapcsolatot alakíts ki az újságírókkal a hitelességed/márkaneved érdekében.

Amíg új vagy az adott témában, addig az újságírók nem fognak idézendő forrásként tekinteni rád. Ettől függetlenül fontos, hogy kapcsolatba kerülj az újságírókkal, és tudasd velük, hogy értékes kapcsolatokkal rendelkezel, ami egy újságíró számára hasznos. Passzolj le nekik híreket, történeteket, amikor csak lehetséges.

Online blogokkal és nyomtatott magazinokkal szabadúszó íróként is felveheted a kapcsolatot. Ez vendég bejegyzéseket jelent más blogokba és fizetett közreműködést az írott sajtóban. Ha tudod, hogyan add el az story ötletedet, akkor lehetséges, hogy a munkádat vagy a nevedet nyoymtatott publikációban lásd viszont.

Események és helyi rendezvények általában vonzóak, ha esettanulmányként használható, ezt a nézőpontot nyugodtan felhasználhatod, amikor felkeresed ismerőseidet a média világában.

Negyedik pont: Hozz létre online vállalkozásokat, hogy növeld a net-értékedet

Függetlenül attól, hogy online vagy offline, az első, amit mind az idegenek, mind a barátok észrevesznek, az a hírneved növekedése egy adott entitáson keresztül – legyen az a blogod, a portfóliód vagy a komplett history-d egy fórumban. Amikor megpróbálod offline megalapozni a hírnevedet, akkor a legtöbben aszerint fognak téged megítélni, hogy milyen figyelemre méltó teljesítményt értél el.

Amikor munkára jelentkezeó a cégek és HR osztályok a korábbi beosztásod alapján fogják kiszámítani a tapasztalati szinted.

Úgyhogy vésd észbe: az, amit online birtokolsz és megvalósítasz, az mások elméiben épp olyan fontos, mint amit offline elérsz. Ha hatékonyan alkotod meg, akkor az online személyiséged élettel telik meg, egyesít, azonosít téged a felépített márkáddal.

Szóval mit kell tenned, hogy lendíts a profilodon? Az én stratégiám az (lenne), hogy több olyan  weblapot és online vállalkozást hoznék létre, amelyhez a nevemet adhatom. Csak éppen te nem üres kapcsolatokkal hozod létre őket. Minden egyes vállalkozás több stratégiai fejlesztési céllal kell, hogy létre jöjjön.

Például, ha Panka helyében a művészeti területen szeretném megalapozni a hírnevemet, akkor valami ilyesmit építenék:

  1. Művészeti fórum/social hálózat. Ahhoz, hogy magamat egy adott mezőnyben vezetőként definiálhassam, célszerű létrehoznom azt a közösséget, ami lehetővé teszi számomra, hogy magamhoz vonzam az érdekelt iparág résztvevőit. Ezzel a vonzó-stratégiával nem csak magadat helyezed az események tetejére, de kapcsolatba kerülsz azokkal is, akik szívesen támogatnak majd későbbi terveidben. Ez az, amit social branding stratégiának is neveznek. Saját social networking kialakításához segítségedre lehet a Ning.
  2. Több, rétegtémájú művészeti oldal létrehozása. Leszűkítem a művészeti érdeklődésemet úgy, hogy több oldalt hozok létre, amelyek mindegyike egy-egy speciális művészeti formával foglalkozik (pl. reneszánsz festészet, barokk szobrászat). Ezzel az a célom, hogy az oldalak információforrássá váljanak. Természetesen folyamatosan optimizálnom kell kulcsszavakra, amelyek mint spórákat a szél, terjesztik nevemet a keresőmotorkban. A keresőmotorok folyamatosan ellátnak forgalommal, amelyek során rengeteg értékes kapcsolatra lehet szert tenni. Ez a kereső-orientált stratégia.
  3. Általános művészeti hír blog. Egy hír blog létrehozása jó módja annak, hogy láthatóvá váljunk, főleg ha nincs igazán vetélytárs a témában. Egy több-szerzős blogot hoznék létre, és meghívnám a barátaimat (azokat is, akikkel online találkoztam), hogy írjanak bele. A hír blog egyfajta újságíró kinézettel ruház fel. Mint a médiához tartozóak, Te is értesülni fogsz az újdonságokról, kiállításokról, eseményekről és hálózat építő partikról. Ez a hálózat épitő stratégia, amivel offline építheted a kapcsolataidat.

Azért ezzel a lépéssel fejeztem be, mert itt használhatod a legjobban a közösségi bizalomból adódó befolyásod és a média kapcsolataid is segítségedre lesznek a vállalkozások elindításában. Nem kell erőlködnöd azért, hogy az embereket vonj be, ha jól kiépített hálózattal rendelkezel, akkor ajánlani és támogatni fognak, főleg, ha ebből valamilyen előnyük származik.

Sokan azt fogják mondani, hogy nincs elég idejük vagy nem képesek egyszerre több weblapot felépíteni és karban tartani. Szerintem semmi gond nincs azzal, ha előszőr a portfóliódra és a személyes ismertségre koncentrálsz a közösségeken és a média kapcsolatokon keresztül. Míg az online vállalkozások radikálisan növelik az onine márkaneved értékét, nem minden körülmény között szükséges, dolgozz a szükségeid, céljaid és érdeklődésed alapján.

Fejlessz ki maximális láthatóságot, építs kapcsolatokat, tanuld meg, hogyan tudod a hírnévet, publikációt figyelemfelkeltésre használni. Hozz létre online válllalkozásokat, hogy urald a mezőnyt, és a legfontosabb, hogy legyél extrém módón lényegre törő és elkötelezett, mindazzal, ami a szakmádhoz kapcsolódik.

Szerintem ez a módja annak, hogy megalapozhasd a hírneved a szakmádban. Neked mi a véleményed?

Varsányi Martina

Mindenről írunk, ami blog.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment:

​​​A blogodból milliós üzlet - ingyenes tanfolyam!

%d blogger ezt szereti: