Goldenblog nevezés

Zsűrizni is van kedvem
E-mail címem
 
 
 

Feliratkozás

Feliratkozas Mi az RSS?
Emailen
Twitter
     
     

    Reklám

     
     

    Blogvilág java

    • Mi az a blog?
    • 23 kerdes jovobeni bloggereknek - Jo-e neked a bloggolas?
    • Hogyan alapozzuk meg a weben hírnevünket bármilyen témakörben?
    • 120 nap alatt a semmiből 2000 olvasó
    • Miért nem reagálnak egymásra a magyar blogok?
     
     

    Linkek

    Saját blogok:
    • Freeblog Sablonok
    • Geeklány
    • Focusize
    Olvasásra ajánlott blogok:
    • SEO blog - Longhand
    • Link building blog
    • Marketing Izék
    • Bodzasfanta blogdolgai
    • Wyctim blogelete
    • Blogról | doransky
    • IT Megoldások
    • Keresőoptimalizálás, keresőmarketing, SEO blog
    • Webmánia
    • daily blog tips
    • doshdosh
     
     

    Partnerek

    Add to Technorati Favorites GeoURL Bloggers & Blogging Blogs - BlogCatalog Blog Directory

     
     

    Szerzői jogok

    Creative Commons License Blogvilág by xSolutions is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 Hungary License.
     
    Follow this blog

    School Computer Work

    Tanoncot "kaptam" két és fél hétre. A feladatának egyik része az volt, hogy minden nap írjon legalább egy blogbejegyzést arról, amit aznap elvégzett, megtanult. 

    A blognak hatalmas előnye volt, hogy nem kellett folyton kérdezgetnem, hogy tutira megértette-e azt, amit elmondtam neki. Mivel nem mindig az irodában írta le az eseményeket, a blog útján pontosan nyomon tudtam követni azt, hogy mennyit sikerült átültetni a hosszú távú memóriájába. Ráadásul saját szavaival írt le mindent, nem pedig úgy, ahogy én diktáltam, ahogy azt sok iskolai jegyzetben megfigyelhetjük.

    A másik előny, hogy a tanárainak is megmutathatta később a blogot: mintegy tanulságul a nálunk eltöltött időszakra.

    Végül pedig néha, ha elfelejtett valamit, akkor ahelyett, hogy engem kérdezett meg, visszalapozott a blogjában.

    Most képzeld el azt, hogy az iskolában a felsőbb tagozatosok gépet és iskolai blogot kapnak. A blogírás sok tekintetben önálló munkára szoktat. Minden egyes blogbejegyzés olyan, mint egy kis házi dolgozat. Képzeld el azt az órát (szerintem történelem, irodalom, földrajz vagy biológia erre az alkalmas, illetve rajzelmélet és zenetörténet), amikor a tanár 20 percig magyaráz, addig a tanuló figyel, és csak az óra második felében gépeli be a blogjába.

    A bejegyzések alig fél oldalt vesznek el, az olvashatósággal sincs probléma a nyomtatott betűkkel. A javításra szánt idő töredéke az írott mű átolvasásának. Hozzászólásban értékelhet a tanár, a nebuló meg javíthat.

    A feleléseket nagy részét szerintem elég jól ki lehetne velük váltani. Persze kellenek évközi nagydogák, felmérők. Ami biztos, hogy diákjaink lényegesen jobb fogalmazási képzettséggel hagyják el az iskolapadot, mint a mostani gyerekek.

    Fotó kredit: popofatticus

    Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel az RSS értesítőre, a hírlevélre vagy ajánld barátaidnak a Twitteren vagy a freeblogon.
    Utolsó bejegyzések:

    Eddig 7 komment érkezett ()

     
     
    •  

      1.  Rooza 2009. 06. 30. 11:35

      Szia! Nem konkrétan ehhez a bejegyzéshez, hanem általában:
      Csendben követem a blogodat, ha nem is menetrendszerűen, de mindent elolvasok.
      Úgy éreztem, már ideje visszajelzést adnom arról, hogy sok hasznos információt találok itt, kellemes előadásban.

      üdv: Rooza

       
    •  

      2.  kisvirag 2009. 06. 30. 12:00

      Ümm, oké, nem állítom, hogy nem lehet hasznos, tényleg növeli a fogalmazási készséget, könnyű javítani, hozzászoktatja őket a géphasználathoz, stb.
      szóval jó ötlet a használta, de az azt azért nem mondanám, hogy váltsa ki a felelést.
      A kisdolgozat/fogalmazásírást esetleg...
      de így is az a baj, hogy az iskolában alig van szóbeli számonkérés, így a gyerek kommunikációs készsége a béka segge alatt marad. nincs rákényszerítve arra, hogy szóban, rövid alatt, összeszedve adja elő a gondolatait.
      A másik problémám vele pedig az, hogy már most is csapnivaló a gyerekek íráskészsége, és ha még kevésbé vannak rákényszerítve a kézzel írásra (ami szerintem fontos) már ilyen korai időszakban, az baj.
      Kiegészítő elemként jó, de megfontoltan kell használni (épp most olvastam techneten vagy hol oktatólaptop tesztet, ami szintén nagyon tetszett).
      no persze, egyébiránt az ilyen azt kívánná meg, hogy legyen elegendő számítógép/laptop, valamint hogy a tanár ésa diák értsen minimális szinten ennek kezeléséhez illetve a használt blogrendszerhez.
      szóval alapvetően kicsit utópisztikus. de azért jó volna :)

       
    •  

      3.  Varsányi Martina 2009. 06. 30. 14:41

      Nyilván nem az alsó tagozatban alkalmaznám, szerintem is fontos, hogy megtanuljanak írni. A feleltetések - pláne, ha nem tanult előtte a diák - sok szorongás forrása lehet, szerintem érdemesebb lenne egy jól sikerült pl. blogbejegyzés szóbeli ismertetését feladatul adni: ezzel még jobban mérhető a megértés (nem felolvasás a lényeg, hanem az újraátadás). Miután olyan információt ad át, amiben biztos, sokkal jobban fejleszti az önbizalmat is, és később sem lesz gátlása előadást tartani.

       
    •  

      4.  Varsányi Martina 2009. 06. 30. 14:47

      @Rooza: örülök, hogy a blogommal segíthettem, örömet okozhattam, és külön örömmel tölt el, hogy kitörtél a névtelenségből. Jó érzés (meg)ismerni az olvasókat :)

       
    •  

      5.  kisvirag 2009. 06. 30. 15:11

      Én sem gondoltam alsó tagozatra.
      csak sajnos az íráskézségük felsőben sem túl jó (konkrétan nem egy tanulót újra kell írni/olvasni tanítani, ahogy felsőbe kerül, legalábbis édesanyám számtalan ilyen esettel találkozott).
      a másik érdekes kérdés egyébként még a helyesírás lehet.
      nehéz megítélni, hogy hogyan hatna rá, valószínűbb pozitívabban, ha olyan rendszert használnak, ahol van ellenőrző.
      ha pedig a felelésen azért szorong, mert nem tanult, akkor a blogbejegyzést sem biztos, hogy megírja... az egyébként, hogy szorong, viszont a tanár hibája is lehet, mindenesetre, ha mindig azt mondjuk egy nehezebb feladat előtt (főleg ha sáros az el nem végzésében), hogy jaj, szorongás forrása lehet, sohasem fogja megtanulni, hogyan kezelje az ilyen helyzeteket.
      persze lehet, hogy inkább elvégez egy ilyen feladatot, mint hogy üljön a könyv fölött.
      de ugye azt írod, hogy tanár 20 percet magyaráz, aztán írnak belőle egy bejegyzést, hogy mi jött át (tehát nem közben jegyzetelnek, vagy akkor csak skiccet készítenek, pedig kell közben, 20 perc anyagát nem fogják tudni még közvetlen utána sem felidézni hibátlanul)

      Én inkább egy olyan modellben látnám a lehetőséget, ahol a frontális toljuk a tudást a gyerekbe megoldás helyett egy kooperatív csoportmunkát igénylő feladathoz használják, mint eszköz.
      Gondolok itt egy téma feldolgozására. legyen mondjuk ez egy történelmi korszak. a gyerekek csoportokat alkotnak, mindenki kap egy részt, annak kapcsán elolvas vmit/elmondja neki a tanár/utánakeres, és abból ír egy bejegyzést/fogalmazást/akármit, majd összeülnek, és mindenki szóban is elmondja amit talált, így teszik össze a sztorit, de persze ott lesz írásban is, tudnak kommentelni, hozzáfűzni, javítani.
      ez persze csak egy lehetséges mód, számtalan mást is ki lehet találni :)
      de ugye, kellene hozzá a technika, meg a használathoz szükséges háttér, és a fentebb vázolt módszerekkel meg hasonlókkal még számítógép nélkül sem nagyon élnek.
      pedig jó lenne. sokkal hatékonyabbá tehető a tanulás.

       
    •  

      6.  Nagy Tibi 2009. 06. 30. 19:49

      Eléggé futurisztikus ötlet.

      Csak arra vigyázz, hogy teljesen más tanítani egy (darab) gyakornokot, mint egy osztályt.

      @Kisvirág: A beszédkészség nem a feleléskor fejlődik, mert ahhoz túl rövid, hanem folyamatosan, társaságban. Sz.tem a mai gyerekek jóval kevesebb időt töltenek közösségben, mint régebben.

       
    •  

      7.  Varsányi Martina 2009. 06. 30. 20:38

      @kisvirag: nem vagyok pedagógus, rájuk bízom a kidolgozást :) Szerintem sokkal többet tudsz megjegyezni 20 perc alatt, ha közben nem jegyzetelni próbálsz, viszont utána a saját szavaiddal összefoglalhatod.

      @Tibi: igazad van, biztos másképp működne. És nem feltételezem, hogy közben nem kérdeznek majd a tanártól egyes diákok.

      Végül: ne felejtsétek, hogy mindenképp felsőbb osztályok tanulóit tartom lehetséges célközönségnek, akik már képesek önálló(bb) munkára, valamint hosszabb ideig képesek koncentrálni is.

       

    Mondj valamit

    A szövegben nem lehet HTML-t használni, a linkeket pedig automatikusan aláhúzzuk. Az email cím megadása kötelezõ, de az oldalon nem jelenik meg. Ha van felhasználóneved, itt bejelentkezhetsz.






    Az IP címedet megjegyezzük, de ezt csak a komment spam jellegének vizsgálatához használjuk fel.