Feliratkozás

Feliratkozas Mi az RSS?
Emailen
Twitter
     
     

    Reklám

     
     

    Blogvilág java

    • Mi az a blog?
    • 23 kerdes jovobeni bloggereknek - Jo-e neked a bloggolas?
    • Hogyan alapozzuk meg a weben hírnevünket bármilyen témakörben?
    • 120 nap alatt a semmiből 2000 olvasó
    • Miért nem reagálnak egymásra a magyar blogok?
     
     

    Linkek

    Saját blogok:
    • Freeblog Sablonok
    • Geeklány
    • Focusize
    Olvasásra ajánlott blogok:
    • SEO blog - Longhand
    • Link building blog
    • Marketing Izék
    • Bodzasfanta blogdolgai
    • Wyctim blogelete
    • Blogról | doransky
    • IT Megoldások
    • Keresőoptimalizálás, keresőmarketing, SEO blog
    • Webmánia
    • daily blog tips
    • doshdosh
     
     

    Partnerek

    Add to Technorati Favorites GeoURL Bloggers & Blogging Blogs - BlogCatalog Blog Directory

     
     

    Szerzői jogok

    Creative Commons License Blogvilág by xSolutions is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 Hungary License.
     
    Follow this blog

    ReklámAddict azt kérdezte novemberben, hogy érdemes-e blogokon hirdetni? Az én válaszom erre az, hogy "igen", ha több időm van, akkor kifejtem "blogtól függ". Persze ez nem csak azt jelenti, hogy más blogjára reklámot kitenni, hanem azt is, hogy blogot használni reklámként.

    Addict felmérése szerint az olvasóknak nincs ellenére a reklámblog, ha annak célja nem a kedves olvasó hülyére vétele. A baj az, hogy van olyan reklámblog, amelynek célja az olvasó hülyére vétele.

    Mint bloggert, engem jobban izgat azonban a kérdés első fele: érdemes-e más blogján hirdetni terméket, szolgáltatást?

    A más blogjára kitett reklámokra ő maga se tudott igazán választ adni, én pedig pláne nem, hiszen nem vagyok reklámszaki. Egy érdekes ellenérv azonban megragadta a figyelmemet:

    a hazai blogok nem tesznek mást, mint szolgalelkűen másolják a hasonló külföldi blogokat, és nem fektetnek elég időt, energiát saját tartalmak fejlesztésébe

    A hasonló külföldi blog ugyebár nem másolat, és azt se lehet mondani, hogy az angol nyelvterületen ne lenne 1000 blog a blogokról, SEO-ról, Apple-ről, kismamákról, bigyókról, marketingről vagy éppen a reklámokról. Az 1000-ből nem mindegyik sikeres, de még ezekből is vannak jó páran. Én pl. 34 blogot olvasok blog, blogdesign, SEO és marketing témában (régebben több volt, de muszáj volt csökkenteni a számukat) és nem egyszer előfordul, hogy azonos témát boncolgatnak pár óra elteltével.

    Ha tehát az egy külföldire hasonlító magyar blog másolja a külföldit, akkor két, azonos témát boncolgató angol nyelvű blog esetén is elképzelhető, hogy másolják egymást (bár ők talán inkább reagálnak egymásra), de ez akkor sem akadályozza meg az olvasókat, hogy feliratkozzanak az RSS feed-re, ami a(z angol nyelvű) blogok többségén büszkén mutatja, hogy több tízezres olvasótáborral rendelkeznek.

    A hirdetők pedig bőszen hirdetnek mindenhol, ahol elég nagy az olvasottság. Úgy tűnik megéri, hiszen 7 évvel a blogboom után még mindig nem lankad (szemmel láthatóan) a lelkesedésük.

    Más kérdés, hogy mi tekinthető magyar nyelvterületen olvasott blognak. Egyszer elhangzott egy 250-es RSS-olvasó szám, vegyük ezt, a példa kedvéért, a határvonalnak. 250-es olvasószám alatt kicsi a forgalom, 251 pedig már sok olvasó.

    Ha a weboldal olvasóinak számát kell mérni, akkor kicsit nagyobb gondban vagyunk. Miyazaki Jun-nal beszélgettem annak idején erről, és ő azt a megoldást vetette fel, hogy közös megegyezés alapján olyan statisztikát célszerű használni, amit mindkét fél elfogad és amelyikbe mindkét oldalnak belátása van. Ha pl. a Google AdSense vagy az Etarget hirdetéseket nézem, akkor ez csak egyik oldalról igaz: mert ugyan kapok valamilyen statisztikát (aminek én csak a végeredményét látom), de bele nem látok.

    Ha én hirdető lennék, biztos megkeresnék olyan bloggereket, akik olyan témáról írnak, ami közel áll az általam forgalmazott termékhez / szolgáltatáshoz és megfelelő hitellel rendelkeznek (olvasók száma alapján). Leendő hirdetőként három lehetőséget látok:

    • felkérném egy sima reklám elhelyezésére "Vedd meg az X. terméket, mert ettől te leszel a legokosabb és a legszebb"
    • felkérném, hogy egy akciós kampány reklámját helyezze el "Ha most megveszed az X. terméket, akkor az Y. termékből kapsz xx% kedvezményt"
    • adok neki egy tesztpéldányt és megkérem, hogy írja meg a véleményét - és mert fizetek ezért, ha lesújtó a véleménye, akkor megköszönöm a kritikát, de inkább ne írjon semmit.

    Ha én vásárló lennék, akkor az első számú reklám nem feltétlenül érdekelne. A második reklám felkeltené az érdeklődésemet, főleg, ha a blogger korábban már pozitívan nyilatkozott az X vagy az Y termékről. De igazából a harmadik érdekelne. Móricka megkapja az iPhone 3-at, játszik vele két hetet, és megírja, hogy milyen csodás, ez meg az hiányzott, de mennyire örül, hogy megkapta kirpóbálásra és mennyire sajnálja, hogy vissza kell adnia. Móricka korábban elismerően nyilatkozott más termékekről is, ezért hitele van: ha valamire azt mondja, hogy jó, akkor hajlok rá.

    Egy ideje azon csodálkozom, hogy a Filmbuzin nincsenek fizetett hirdetések. A Filmbuzit 3300+-on olvassák RSS feeden keresztül. (A 250 olvasót javasolták az A-kategóriá határát, ahogy fentebb említettem.) Filmszínházként, online DVD kölcsönzőként vagy éppen online DVD boltként, esetleg filmújságként őket céloznám meg a legújabb akciómmal. Yummie-ék nem egyszer szóltak már a múltban, ha az Amazonnál olcsón meg lehetett venni egy szériát, miért ne csinálhatnák ugyanezt pénzért? Rontaná a hitelüket? Csak akkor, ha a hirdetett termék, szolgáltatás rossz minőségű.

    A fenti példából  is látszik, hogy a bloghirdetéseknél szerintem a legfontosabb tényező, hogy a zsák (a hirdető) megtalálja a foltját (a blogot). Ha ezen a blogon lenne egy 50%-os akció valamelyik dvd-re, akkor (százalékosan is) jóval kevesebben érdeklődnének a reklám iránt.

    A megfelelő blogot meg kell találni, ha megtalálták, meg kell állapodni a bloggerrel (ha sikerül), ez pedig idő, az idő pedig pénz. A legtöbb cég egyelőre csak a befektetett munkát és pénzt látja, a közvetlenül a célközönséget célzó reklámok nagyobb hatásfokával még nem törödnek.

    Szerinted érdemes a blogokon hirdetni? Te helyeznél el hirdetést a blogodon?

    Fotó kredit:  Ivan C

    Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel az RSS értesítőre, a hírlevélre vagy ajánld barátaidnak a Twitteren vagy a freeblogon.
    Utolsó bejegyzések:

    Eddig 9 komment érkezett ()

     
     
    •  

      1.  Kelt 2008. 12. 26. 15:48

      A 'ha nem tetszik neki, inkább ne írjon róla' résszel van bajom. Ha tesztről van szó, akkor a hirdető ne akarjon beleszólni a szövegbe vagy abba, hogy megjelenjen-e. Amennyiben ki merte adni a kezéből a terméket kipróbálásra, akkor onnan visszakoz már nincsen.

       
    •  

      2.  Szigeti Ami 2008. 12. 27. 5:48

      Kelt, nekem ezzel nincs bajom. Ha fizet érte...
      Bár, azt mondják, a negatív reklám is reklám. :)

       
    •  

      3.  pazzo 2008. 12. 27. 9:21

      Ha fizetnek érte...
      Bár inkább csak bloghu-s blogokon látni hírdetést. De ott van a bloggerúnió rendszere is.

       
    •  

      4.  teodora 2008. 12. 28. 10:51

      nekem működött már ilyen-olyan szezonális, promós reklám egyik blogomon, de az nagyon jellemző, hogy még tematikus site esetén is azt kérdezik, hányan olvassák, és nem azt, hogy _kik.

      a tesztpéldányos dolog ritkán működik korrektül magyarországon, általában 'fizetett' hírdetés lesz belőle, különben nem adnak másodszor, vagy már előre megmondják, mit kell írni.. sőt, sokszor látom, hogy az újságíró v. blogger már előzékenységből is úgy áll hozzá..

       
    •  

      5.  human 2008. 12. 28. 13:08

      sajna most a blogok máshogy lettek hirdetési célpontok, legalábbis 3man is megkerestek egy furcsa ajánlattal, ami magába vonta volna h kvázi hazudok az olvasóknak. Nyilván nem mentem bele egy iTouchért sem.

       
    •  

      6.  Varsányi Martina 2008. 12. 28. 13:37

      @kelt: ha fizetek érte, akkor ne írj rosszat. Ha nem fizetek, akkor meg pofátlanság megszabni, hogy mit írj. Elsőre van titoktartási szerződés stb.
      @teodora: nehéz feladat hűnek maradni az elvekhez, és inkább visszautasítani a pénzt, ha a termék reklámozásával nem ért egyet a blogger.
      @human: örülök, hogy nem mentél bele a hazugságba. Ha elveszti a blog(ger) a hitelét, miért maradnának meg az olvasók? Majd megértik ezt a hirdetők is. Remélhetőleg.

       
    •  

      7.  Kelt 2008. 12. 28. 14:10

      @xsolutions
      Ha fizetnek érte és csak jót írhatok, akkor nem blogger vagy újságíró vagyok, hanem cheerleader. Utóbbi szerepet kényelmetlennek érezném.

       
    •  

      8.  Varsányi Martina 2008. 12. 28. 15:41

      @Kelt Te mint hirdető fizetnél egy olyan cikkért, amiben valaki azt írja, hogy "kipróbáltam az új izét, és olyan rossz, hogy senki ne vegye meg"?

       
    •  

      9.  human 2008. 12. 28. 17:47

      ezért nem fizetnek szerintem magáért a tesztért, nem is lehet talán a reklámtövény szerint? Odaadja a cuccot és kész, maximum anynit kérhet, hogy a cikk megjelenését halasszák el a termék bemutátójáig, ne tegyék ki előbb, előzetes negatív hypeot generálva.

      Emlékezzünk mekkora botrány lett amikor a Vistához Laptopot adott az MS, hogy tartsák meg. Visszakozniuk kellet meg minden, nem lehet tesztért fizetni. Az más, hogy óvatosabban fogalmaz az alany picit mert havonta x hirdetési felületet vesz a termékgyártó, de akkor is le fogja húzni.

      Szóval szerintem olyan weboldalnál aki tesztelésből él (vagy megmondásból, amibe néha teszt is tartozik) egyszerűen maga alatt ásná a gödröt ha engedné megvenni a pozitív írást. Ez csak egyszerű logika.

       

    Mondj valamit

    A szövegben nem lehet HTML-t használni, a linkeket pedig automatikusan aláhúzzuk. Az email cím megadása kötelezõ, de az oldalon nem jelenik meg. Ha van felhasználóneved, itt bejelentkezhetsz.






    Az IP címedet megjegyezzük, de ezt csak a komment spam jellegének vizsgálatához használjuk fel.